Monday, June 29, 2015

Recenzie! Cei 100 de Kass Morgan

Dupa un razboi nuclear devastator, omenirea traieste in nave spatiale, departe de suprafata radioactiva a Pamantului. 100 de adolescenti delincventi sunt trimisi intr-o misiune periculoasa: trebuie sa recolonizeze planeta. Ar putea fi a doua sansa la viata sau... o misiune sinucigasa.

Clarke a fost arestata pentru tradare si e bantuita de propriul trecut. Wells vine pe Pamant pentru fata pe care o iubeste, dar oare ea il va ierta? Bellamy vrea sa-si apere sora. Glass a ajuns iar pe nava, dar acolo viata e la fel de periculoasa ca pe Pamant.

Cei 100 trebuie sa lupte pentru viata intr-un tinut salbatic. Nu era in plan sa fie eroi, dar s-ar putea sa fie ultima speranta a omenirii.

„Sumbru si fascinant... O combinatie de Imparatul mustelor, Un cantec strabate lumea si Jocurile foamei.' - Booklist

În primul rând, mulțumesc librăriei online Libris pentru această carte. Pe site-ul lor puteți găsi atât cărți în română, cât și cărți în engleză.

Cei 100 este una dintre putinele carti la care am vazut mai intai serialul. Abia dupa aceea a aparut in Romania si am fost foarte bucuroasa, de aceea i-am rugat pe partenerii nostri de la libraria online Libris sa mi-o trimita pentru recenzie.

Evident, am deschis-o imediat ce a ajuns la mine si am citit-o pe nerasuflate, in speranta ca o voi considera mai buna sau macar la fel de buna ca serialul, pentru ca nu degeaba exista expresia "cartea bate filmul".

Dar, am fost usor dezamagita. Am avut impresia ca parcurg un roman introdictiv, lucru care nu este neaparat rau, insa am avut in permanenta tendinta de a o compara cu serialul, care are un ritm alert si este plin de actiune. De fapt, cam tot ce se intampla in carte reprezinta aproximativ jumatate din ce am vazut in serial. Mari diferente intre cele doua nu sunt, numai ca lipsesc cateva personaje pe care eu le-am indragit pe micul ecran, cum ar fi Jasper si Finn, iar in carte chiar le-am simtit lipsa.

Personajele principale sunt putin speriate de tot ceea ce se intampla in jurul lor, insa cartea dezvolta mai mult povestile de dragoste dintre ele decat situatia in care se afla, adica faptul ca se afla pe pamant, fara prea multe provizii sau medicamente. Ma asteptam la un comportament diferit din partea lor, dar, cu toate astea, cel de la care am sperat cel mai mult, Clarke si Bellamy, nu m-au dezamagit. Sper ca urmatorul volum sa ne dezvaluie mai mult.

„Era uimitor cum se schimbă totul în jur în decursul unei zile. Dimineaţa, totul era clar şi proaspăt. Chiar şi aerul avea ceva, un soi de claritate. Totuşi, după-amiază, lumina se îmblânzea, iar culorile se domoleau. Asta îi plăcea lui Bellamy cel mai mult pe Pământ – totul era neaşteptat. Ca o tipă care nu arată totul deodată. El mereu fusese atras de cele pe care nu le putea înţelege în totalitate.”

Au fost si personaje ale caror actiuni si decizii au fost atat de nepotrivite, incat abia asteptam sa termin capitolele din perspectiva lor. Aici, un bun exemplu este Wells, caruia serialul i-a oferit un sfarsit demn de caracterul lui si asa trag nadejde sa se intample si in seria de carti. Stiu ca nu e bine sa doresti raul altei persoane, nici macar uneia imaginare dar... de data asta, n-am putut sa ma abtin :)))

Punctele pierdute din cauza lui Wells au fost, insa, recastigate de capitolele din perspective lui Glass, una dintre cei 100 care reuseste sa fuga de pe nava cu destinatia Pamant si sa ramana in spatiu. Prin prisma ei, vedem modul de viata al celor care traiesc in spatiu de sute de ani, dar si momentul in care nava incepe sa cedeze si vietile tuturor sunt puse in pericol, pentru ca nineni nu stie daca Pamantul este locuibil.

"- Fiecare membru al expeditiei primeste cate o bratara din asta, explica el. Prin ele sunt trimise informatii catre nava, astfel incat sa putem vedea locul unde se afla si sa monitorizam functiile vitale. Indata ce o sa avem dovezi ca mediul este primitor, vom incepe recolonizarea. Se forta sa zambeasca. Daca totul merge conform planului, nu va dura mult pana cand noi, ceilalti, va vom urma si toate acestea- facu un semn catre mainile legate ale lui Wells- vor fi uitate."

Finalul mi-a dat de inteles ca volumul urmator va fi mult mai palpitant.

Lectura placuta!