Tuesday, January 23, 2018

Recenzie! Viermele de mătase (Seria Cormoran Strike), de Robert Galbraith

Când scriitorul Owen Quine dispare, soţia lui apelează la detectivul particular Cormoran Strike. La început, femeia crede că soţul ei a plecat pentru că a vrut pur şi simplu să fie singur câteva zile -- aşa cum a mai făcut înainte -- şi îi cere lui Strike să-l găsească şi să-l aducă acasă.
Dar, pe măsură ce ancheta lui Strike înaintează, devine limpede că dispariţia lui Quine implică mai multe decât şi-ar fi imaginat soţia lui. Scriitorul tocmai a finalizat un manuscris în care face câte un portret necruţător aproape fiecărei persoane pe care o cunoaşte. Dacă romanul ar fi publicat, ar distruge vieţi -- aşadar, sunt mulţi care ar vrea să-l reducă la tăcere pe Quine.
Iar când scriitorul este găsit ucis cu brutalitate în împrejurări stranii, pentru Strike devine o cursă contracronometru să înţeleagă ce l-a împins pe ucigaşul nemilos să comită acea crimă atroce...

Oferind o poveste ce se citeşte pe nerăsuflate, cu răsturnări de situaţie la tot pasul, Viermele de mătase este al doilea roman din mult apreciata serie care îi are drept protagonişti pe detectivul Cormoran Strike şi pe tânăra şi curajoasa lui asistentă, Robin Ellacott.

„O poveste despre ranchiună şi crimă într-o lume literară toxică. Pur şi simplu, nu te poţi opri din citit." -- Sunday Times

„Un roman pe care-l devorezi!" -- Telegraph

„Viermele de mătase este un roman captivant în care personajele memorabile nu sunt ucigaşul sau victima, ci detectivul însărcinat cu rezolvarea cazului şi asistenta sa." -- New York Times

"Condimentat cu un umor subtil şi replici savuroase, Viermele de mătase e o lectură extrem de agreabilă." - The Times

Robert Galbraith este pseudonimul lui J.K. Rowling.

La opt luni după ce a rezolvat cazul Lulei Landry, viața pare mai bună pentru Cormoran Strike. A căpatat destulă faimă pentru a fi în sfârșit un detectiv cu clienți, datoriile sunt plătite si nu mai e nevoit să doarmă la birou. Din păcate, contractul lui Robin se apropie de sfârșit și, după o intensă luptă interioară, Strike îi cere să rămână, chiar dacă este constient ca își permite să angajeze o asistentă, dar salariul este mult mai mic decât cel pe care l-ar câștiga dacă ar pleca.

Atunci când ai o listă de clienți din care să alegi îți e mult mai ușor să găsești cazuri interesante. Strike decide însă să accepte cazul unui scriitor, destul de slab, de altfel, dispărut. Pare incert motivul pentru care a decis să acorde atenție acestui caz, pentru care nu pare că va fi plătit și care nu prezintă mare complexitate din moment ce Owen Quine este un scriitor excentric, fără mare succes și care obișnuiește să dispară destul de des fără să anunțe și să-și petreacă noaptea pe la diverse amante.

Cazul se dovedește destul de repede mult mai complicat, atunci când descoperă că ultimul roman al lui Owen nu este deloc ceea ce credea soția sa, Bombyx Mori (denumirea în latină a viermelui de mătase, de aici și titlul cărții) este o combinație nereușită de canibalism, necrofilie, viol, sadomasochism, folosite pentru a descrie viața unor personaje influente din lumea colorată a scriitorilor pe care acesta le consideră vinovate pentru eșecul său profesional. Mai mult decât atât, cartea cuprinde și descrierea exactă a morții autorului său. Cum manuscrisul a fost trimis tuturor celor a căror descriere o cuprinde, lista de suspecți este una lungă, iar vinovatul este în mod normal neașteptat.

Cel de-al doilea volum al seriei aduce o poveste mult mai întunecată, ce ne plimbă prin lumea plină de vicii și secrete a sciitorilor, aceste suflete creatoare și neînțelese, imposibil de controlat și capabile de lucruri îngrozitoare. De această dată mi-am dat seama cine este vinovatul ceva mai repede ca în Chemarea cucului. Pentru mulți cititori primul volum îl depășește pe al doilea, insă Viermele de mătase este o poveste puțin cam nefiltrată și servită pe un platou ce îți îngheață sângele în vene.

Deși această serie nu este saga unui personaj, fiecare volum îți dezvălui puțin mai mult despre personaje, iar Cormoran și Robin mai au multe de spus. A trecut ceva timp din momentul în care Strike îi greșea numele. Acum, ea a devenit suficient de importantă pentru el, încât să-i ofere șansa se a urma cursuri de detectiv, unul dintre marile visuri ale lui Robin. Este clar că relația dintre Robin și Strike este mai mult decât una profesională, iar certurile constante dintre ea și Matt deschid portița unei posibile aventuri amoroase, deși n-aș băga mâna-n foc. Când vreodată a făcut Rowling lucrurile ușoare pentru personajele ei?

Multumim editurii Trei pentru exemplar!