Tuesday, January 21, 2014

Recenzie! Millennium #1 - Barbati care urasc femeile de Stieg Larsson

Jurnalist suedez, Stieg Larsson a murit în 2004, în mod neașteptat, în urma unei crize cardiace, la vârsta de 50 de ani, imediat după ce apucase să-i predea editorului său Millennium, o serie de trei romane, însumând 1935 de pagini.Millennium a devenit între timp un fenomen editorial. În țările nordice, "nici o carte în afară de Biblie nu a mai înregistrat astfel de vânzări!"

Mikael Blomkvist, un jurnalist căzut în dizgrație, este angajat să facă investigații asupra unui caz neobișnuit. Însă când acesta face legătura între dispariția Harrietei și un lanț de crime terifiante, săvârșite cu 40 de ani în urmă, misiunea lui devine imposibil de finalizat fără ajutorul unui asistent. Lisbeth Salander, o tânără de 24 de ani, cu o înfățisare de hacker și o inteligență de geniu, pare a fi candidatul perfect pentru această poziție. Neobișnuiții parteneri descoperă un fir ce îi conduce spre un secret incredibil, care îi aruncă în plasa corupției de la cel mai înalt nivel.


"Millennium, de Stieg Larsson a detronat thrillerul anglo-saxon. Este o trilogie extraordinară din toate punctele de vedere: dimensiune, personaje inedite, intrigă complexă ce punctează teme ale lumii contemporane. Millennium este unul dintre rarele romane polițiste care m-au făcut să mă trezesc în miezul nopții pentru a continua lectura. Există un înainte și un după Millennium: îți va fi absolut imposibil să nu aderi la clubul cititorilor împătimiți de această serie!" - Pascal Bruckner

"Un titlu menit să spargă topurile... O poveste fascinantă, credibilă și, mai presus de toate, o eroină de o extraordinară originalitate!" - Literary Review

"Unul dintre cele mai bune romane polițiste pe care le-am citit vreodată... Mikael Blomkvist și partenera lui, enigmatica și paradoxala Lisbeth Salander, se vor alătura curând panteonului celor mai mari personaje din literatura de mistere." - Shots Magazine


**Carte oferita pentru recenzie de LIBRIS, librarie online
La ei puteti gasi mii de carti in romana si carti in engleza**


Părerea mea: Prima carte a trilogiei Millennium, Bărbați care urăsc femeile mi-a redeschis apetitul pentru crime/thriller de calitate. Romanul este scris într-un mod exemplar, însoțit de o documentare minuțioasă și impresionează prin acuratețea detaliilor cu care sunt descrise faptele.

Grație ecranizării Hollywoodiene, mulți cunosc această carte sub titlul de Fata cu dragon tatuat și îi însumează conținutul ca fiind despre o hackeriță excentrică pe nume Lisabeth Salander cu un tatuaj dragon imens și abilitatea de a rezolva mistere vechi de zeci de ani. Ei bine, nu-i chiar asa: Lisabeth este un personaj deosebit din multe alte puncte de vedere, iar cartea este mult mai mult decât simpla ei poveste. Nu pot decât să mă bucur că traducătorul român a decis să păstreze titlul original care se potrivește mult mai bine cu povestea în sine și oferă o idee despre adevăratul subiect. Cinefililor le recomand mai degrabă filmul suedez, evident, dupa ce vor citi cartea.

Acțiunea se petrece în Suedia, lucru ce poate fi un pic derutant la început, mai ales pentru cei care nu au mai citit până acum romane nordice. Primele capitole te asaltează cu informații, stilul pare greoi, de aceea necesită un pic mai multă atenție și răbdare. Cu toate acestea, pe mine m-au intrigat toate detaliile foarte bine explicate dintr-un teritoriu nefamiliar: familie suedeză ieșită din tipare, crime corporatiste, afacere editorială, istoria și regimul politic suedez și multe altele.

Am interpretat această carte mai mult ca pe un comentariu supărat la adresa problemelor societății: a extremismului de dreapta, a prejudiciilor, înclinației naziste și misoginismului care, deși pare incredibil, încă există în societățile dezvoltate. Larsson le condamnă pe toate și, în stilul său jurnalistic, nu se abține cu nimic.

Au fost unele pasaje asupra cărora am insistat pentru a le înțelege pe deplin, dar tot efortul mi-a fost răsplătit pe de-a-ntregul după aproximativ 200 de pagini, când n-am mai putut să las cartea din mână.

Deși aș vrea, nu pot intra în alte detalii fără frica de a divulga prea mult, așa ca mă rezum la a vă ruga să o citiți. După, avem ce discuta; merită!

Lectură plăcută!





Multumesc librariei online Libris pentru acest titlu.



Follow on Bloglovin

4 comments:

Anonymous said...

am tot auzit de aceasta serie, dar in ceea ce riveste lecturarea ei este cu cantec;)) .Imi place recenzia, ma bucur sa mai vad carti romanesti pe aici

CCAM said...

Avand in vedere ca promovarea poate induce in eroare am tot amanat sa citesc cartea. Recenzia ta ma face sa ma gandesc sa o pun pe lista.... scurta

@krisszu - nici asta nu e carte romaneasca... (fara sa mai luam in considerare diferentele dintre piata de carte din RO si cea din strainatate), daca poti citi o carte in limba in care a fost scrisa, fa-o!

Maria said...

Nu am citit deloc romane nordice,cartea pare interesanta deci am sa o citesc cat de curand.

alexa ioana said...

ador romanele nordice, sunt preferatele mele si am incercat sa am cat ai multe in biblioteca
filmele facute dupa aceasta serie mi-au placut, in special varianta originala, suedeza. Cealalta actrita, care a jucat alaturi de Daniel Craig nu prea mi-a placut

Si soarele e o stea

Bloguri, Bloggeri si Cititori